Home » Rykteshantering, Sökmotoroptimering

Johan och Nikke – rykteshantering i rampljuset

Submitted by on 11 mars, 2012 – 23:226 Comments

Jag har under en tid följt projektet med att städa Johan Ripås närvaro på nätet. Johan har gjort en dokumentär som kommer sändas den 22:a mars under namnet ”Du är googlad” och den handlar om hans egen profil och vad som hittas vid en sökning på just Johan Ripås. Det som gör det intressant för mig som SEO-filosof är att Nikke Lindqvist tog sig an fallet för några måndader sedan och gjorde ett försök att ”googlestäda” eller rykteshantera Johans nätexistens tillsammans med Johan. Låt oss titta lite på hur det gått.

Ungefär allt på johanripas.se, Johan Ripås egen domänOm Johan varit frånvarande från nätet fram tills nyss, så är Nikke Lindqvist tvärtom den mest närvarande person man kan tänka sig. Han är på väg mot 50.000 tweets, han har otaliga sajter i sitt eget namn och är verksam på en rad stora sociala nätverk som Facebook, LinkedIn, Tumblr med flera. Nikke har i rakt motsats till Johan gjort en livsstil av att hänga ut sig själv och sina åsikter på nätet. Dessutom har han en talang för att vara kontroversiell, vilket genom åren har givit honom precis lagom med ”fiender” för att göra sin nätprofil intressant och levande. Nikke jobbar under parollen att innehåll och närvaro är det viktigaste när det kommer till synlighet och tar ganska aktivt motstånd från dem som bygger sökresultat och rykte med artificiell länkkraft. Naturliga länkar mot köpta länkar är de två mest tydliga lägren på SEO-robinsson-ön och Nikke är inofficiell lägerledare i Camp Content.

Att rykteshantera och berätta om det

Nikke älskar nätrampljuset men jobbar med att rykteshantera – något man vanligen gör väldigt mycket i tysthet. Så när chansen att städa åt Johan i det öppna högg Nikke självklart direkt, redan i höstas om jag förstår det hela rätt. Tidigt i år kom de första rapporterna i Nikkes blogg, via Google+ osv. Sökresultaten börjar fyllas av de nya publicerade bloggarna och sociala medierna, de flesta var som tur var lediga. Johan har ju precis som jag ett namn han är tämligen ensam om. Nu finns det en wordpressblogg, ett Google+-konto, en profil på Blogger, ett Facebook-konto och en profil i Johans namn på Twitter. Alla rankar ”självklart” högt, men inte högst.

Uppdatering 18:e mars: faktum är att det är det här inlägget som rankar högst just nu. Jag har skrivit ett förklarande inlägg om det: Så här gick det till när jag blev etta för sökningar på Johan RipåsDet är dock väldigt rörigt kring sökresultatet och jag tror inte att jag kommer ligga överst hur länge som helst, men har nu gjort det sedan i fredags.

Uppdatering 23:e mars: Sista dagen innan sändning så tappade jag till andra plats, tog tillbaks första platsen en stund igen på förmiddagen, men tappade det igen lagom till sändningsdags. Bra det för både Johan och Nikke som naturligtvis ville ha ett bra facit. Jag fokuserade sista dagen på en akutinsats för Tina Ax, vilket kan ha bidragit till att det här inlägget försvagades något – det fick en sämre menyplats från min startsida bland annat. Jag fullföljer nu min plan på att avripåsifiera det här inlägget en smula och kallar mer eller mindre genomgående Johan för bara Johan och undviker att nämna hans efternamn. Åter till det ursprungliga inlägget:

Uppenbarligen är det ett blogginlägg av Alex Schulman som är den värsta nageln i ögonvrån för Johan. Jag tänker inte bidra med länkar till det inlägget för jag tycker i ärlighetens namn inte att det hör hemma i toppen vid sökningar på Johan längre [och dessutom senare raderades av Alex]. Blogginlägg är flyktiga av naturen, men Johan lider här av att han saknar senioritet i sin nätnärvaro. Schulmans inlägg är från 2009 och har stått oemotsagt i över två år. Det gör att Googles algoritmer tror att det är oerhört relevant. Det är dock inte det enda skälet att det ligger etta idag. Länkar, både organiska och ”fula” spelar definitivt in.

Nya inlägg, som det här kommer vara i mitten av mars 2012, brukar också klättra ganska högt när de postas för sökord utan alltför hög konkurrens. Nu tror jag inte att jag kommer att nå någon topposition för sökningar på Johan eftersom han själv med Nikkes hjälp täppt till luckorna vid det här laget. Men det ska bli spännande att se hur långt upp det når och jag tänker som experiment också knuffa på det med lite extern länkkraft. Samma typ av länkkraft som de kaninkokande Schulman-fansen använt sig av för att knuffa upp hans blogginlägg. Jag tror dessutom att Nikke har rätt, när han gick ut officiellt med projektet så fanns det en del i SEO-sfären, som kanske befinner sig på andra sidan robinson-ön, som bjöd på ett par gratis schulmanlänkar bara för att jäklas. Alla länkar syns inte och det finns många som livnär sig på att sälja länkkraft ur mer eller mindre raffinerade länknätverk – rakt emot googles riktlinjer och rakt emot vad Nikke hävdar är moraliskt. Det lär reta en del och här finns chansen att jävlas via proxy.

Uppdatering morgonen den 12:e mars: När jag publicerade detta inlägg introducerade Google det på 25:e plats, något högre än jag hade räknat med, men det visar ändå på att det inte är någon enkel resa in i topp tio för den som idag skriver något om Johan. I skrivande stund, tidigt på morgonen den 12:e mars har inlägget klättrat upp till 21:a plats och dessutom fått kommentarer från både Nikke och Johan (tack!), som verkar dela min nyfikenhet på vart inlägget kommer etablera sig.

Inlänkar hit med rätt ankartext

Så jag skaffar lite pligglänkar (en slags sociala bokmärken som är lätta att skaffa dussintals av snabbt) och tänker dessutom deltaga i länkutbytet SEO-söndag med Johans namn som ankartext för att kompensera för Nikkes eventuella personliga belackare. Det blir en del länkkraft på kort tid och om jag inte de första dagarna tar mig upp i topp 10-20 någonstans, så har Nikke och Johan gjort ett riktigt bra jobb. Om jag däremot tar mig in i topp 10 så belyser det vilken grannlaga uppgift det är att få till ett rejält skydd mot intrång i självbilden.

Johan samlar idag ihop runt 260 sökningar per månad om man kikar på Google Keyword Tool. Jag kikade för några veckor sedan och då rapporterade verktyget betydligt färre (noll rentav – men det finns en gränsnivå på några tiotal). Det är säkerligen huvudsakligen Nikke och Johan själv som står för de flesta av sökningarna, men det är ändå intressant och siffran kommer öka ju närmare TV-inslaget vi kommer för att sedan förmodligen sjunka ner mot noll igen. Jag har inte hittat så mycket intressant i Johans nätnärvaro att den skulle vara värd att följa, även om hans wordpress-blogg för all del innehåller ett par vettiga skildringar från Nairobi. Förhoppningsvis lyckas han dra besökare till den bloggen via andra sökfraser än sitt eget namn.

En sak förbryllar mig här, Nikke, varför valde ni att blogga på WordPress.com och lägga en trist länklista på hans domän, johanripas.se? Räknade ni med att det skulle vara för svårt att bygga trust på en ny domän och att subdomäner på wordpress.com ärver kraft från föräldradomänen? Jag är skeptisk och hade nog valt att bygga på det personliga varumärket direkt och möjligen använda wordpress.com som satellit. 

Men om Johan faktiskt är en skitstövel?

Jag har hittills undvikit diskussionen om huruvida Johan faktiskt förtjänar ett dåligt rykte i någon utsträckning. Det finns de som påstår det och det finns andra som hävdar att han är friad från anklagelserna som framförts om oetiska metoder i samband med inspelningen av ett par dokumentärer – en av vilka Schulman är synnerligen upprörd över. Kollar man Johans artikel på Wikipedia, eller mycket roligare – diskussionen kring artikeln – så ser man att det finns en del kontrovers i ämnet.

Frågan som dyker upp är om man faktiskt kan skydda sin identitet mot en tillräckligt enveten motståndare som har en grundläggande koll på sin SEO och i värsta fall kan stödja den med länkar. Det spelar i det läget inte heller någon roll om det är köpta eller organiskt välförtjänta, skadan blir densamma. Så länge Google serverar tio resultat på första sidan för varje sökning så måste man vara minst tio gånger så duktig som varje försök till intrång. Det är en svår ekvation att få ihop och för Johan kommer den troligen att förbli olöst hela vägen fram till den 22:a mars då programmet sänds. Vad som händer därefter får vi se, men jag hoppas att programmet erbjuder någon klarhet även i varför Johan hamnade i den här situationen. Det är en sak att skydda sig själv mot skitsnack och brus, en annan att ducka och fly från verkliga misstag. Om de har begåtts är han skyldig vissa en ursäkt och först därefter tror jag problemen går att torka bort.

6 Comments »

  • David skriver:

    Jag tycker också att det verkar ha varit ett stort misstag att inte göra en vettig sajt av johanripas.se. De verkar även länka mest till den och tror den också låg etta ett tag.

    Men som den ser ut nu så tolkar Google den som inte mer än en innehållsfattig landningssida. Med mer och levande innehåll hade den enkelt tagit förstaplatsen.

  • Nikke Lindqvist skriver:

    Jo, det är som Johan Ripås skrev i ett bra blogginlägg, på gränsen till idiotiskt att tala om för tjuven var man har gömt nyckeln. http://johanripas.wordpress.com/2012/02/24/beratta-inte-for-tjuven-var-du-lagger-nyckeln/
    Men det var nödvändigt att bli offentliga om projektet långt innan programmet, eftersom vi behövde bredda antalet sajter som faktiskt placerar sig på namnet, i god tid innan programmet sänds. Riskten, att en och annan av mina och Johans egna kaninkokare skulle reagera var stor, men förhoppningen om att fler skulle uppmärksamma projektet (på det sätt som du nu har gjort) vägde över.

    Jag har skrivit om det ett par gånger på bloggen, för projektet liknar ju över huvud taget inte alls ett äkta projekt. Där brukar jag tycka att det tar minst ett halvår, och i många fall upp till ett halvår innan man kan börja tycka att man har byggt upp ett tillräckligt bra nätverk kring en person för att börja känna sig bekväm med det.

    Valet av WordPress som länkplattform är mycket medveten. Bloggen är centrum för den ena delen av den digitala närvaron. Det andra centret är bildbloggen, som har fått ligga på Blogspot. Båda dessa domäner är såpass starka att de tål att flödas ut i olika typer av sajter, på ett helt annat sätt än huvudsajten, http://johanripas.se. Den får, istället vara en visitkortssajt, men är alls inte lika tom som du tror. Den innehåller för närvarande över 40 blogginlägg strömmade från Google+, och bygger på sätt, sakta upp sin närvaro. Sökmotoroptimering är inget sprinterlopp, och särskilt inte när man arbetar begränsat till bara en enda sökfras, i det här fallet Johan Ripås namn.

    Det är bra att du tar upp frågan om huruvida Johan Ripås verkligen är en skitstövel eller inte. Det skulle ju faktiskt kunna vara så, men frågan är om inte en skitstövel också har rätt till en egen röst i sökresultatet. Och där är faktiskt den stora skillnaden här.

    När projektet inleddes fanns 7 negativa inlägg, två hyfsat neutrala och ett som Johan hade kontroll över själv. Nu finns bara två negativa kvar. De övriga är neutrala eller positiva och Johan själv har en betydligt starkare röst i resultatet, en röst som väger upp den negativa bilden.

    Det är det viktiga här. Att alla har möjlighet att ha en egen röst på webben, och att använda den. Jag tror faktiskt att det är viktigare att stå upp och försvara sina beslut än att ständigt pudla. Ursäker har sin tid, att rakryggat försvara sina beslut är betydligt coolare.
    Följ gärna mina bloggposter om Johan Ripås under taggen på min blogg. Det kommer fler under de närmaste dagarna: http://www.lindqvist.com/tag/johan-ripas/

  • Johan Ripås skriver:

    Tack för en intresant artikel! Ska bli kul att följa hur inlägget tar plats.

    Vi har försökt skapa en någorlunda ”normal” webbnärvaro och inte en som är helt omöjlig för vanliga dödliga att efterlikna. Därav kanske den inte är den mest optimala ur ett SEO-perspektiv.

    Det känns inte riktigt rätt av mig att använda uppmärksamheten i projektet med Nikke för att urskuldra mig i sak. Men vad gäller innehållet i de ”dåliga” träffarna så är det två personer som står bakom kritiken. En då kriminell djurrättsaktivist från dokumentären Pälsjägarna, 2007, som jag behållit och behåller anonym oavsett vad han ställer till med. Och Alex som då var chef för pr-sajten stureplan.se när jag gjorde dokumentären Knarkfeber, 2007, om Stureplanskrogarna.

    Johan

  • Jonas skriver:

    Jag vet inte vad man ska tro, men Alex är ju knappast ensam om att anklaga Johan om oärliga intervjuer. Det lutar ju lite åt att han är en avskum till människa som inte borde jobba inom den branschen.

    Den stora frågan är ju om han verkligen förtjänar till att få sitt namn ”städat”

  • John skriver:

    #2, inte illa pinkat.

  • Martha johansson skriver:

    Jag frågade vad som skulle hända om du faktiskt länkade till johan ripås? Skulle det kännas som att ta ställning? Varför tar du bort min kommentar?

22 Pingbacks »

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.