Home » ServiceFinder

ServiceFinder radioreklam – smart kompis!

Submitted by on 15 maj, 2012 – 11:16No Comment

I morgon drar Servicefinder igång en massiv radiokampanj i SBS-nätverket. Budskapet är enkelt – Servicefinder är din kompis – och om du behöver hjälp med något, gör som över 100.000 nöjda användare, lämna en förfrågan och låt företagen kontakta dig istället. Det måste rimligen vara en av de största kampanjerna i svensk radiohistoria.

Spottarna kommer gå ut i SBS nätverk, vilket inkluderar kanalerna Mix Megapol, Rockklassiker, Radio 107,5, The Voice och Vinyl 107,1. Bara Mix Megapol är ca 30 kanaler runtom hela landet och når på veckobasis två och en halv miljon lyssnare. Över hela nätverket är siffran drygt tre miljoner. Varje kvart når man imponerande 200.000 lyssnare!

ServiceFidner gör reklam i SBS-nätverket

Servicefinders spottar är från 5 till 45 sekunder långa och kommer spelas varje dag i hela nätverket. Varje dag – i två år! Det här är en enorm varumärkessatsning och kommer knytas samman med en del annan infomercial-media på servicefinder.se.

– Vi kommer nå varje lyssnare 190 gånger under perioden, säger Vishal Nanda, Servicefinders marknadschef och fortsätter: vi har alltid stått på konsumentens sida med målet att förenkla för dig som kund när du behöver hjälp med något. De här radiospottarna riktar in sig på några av våra vanligaste kategorier, som städhjälp, målare, flytthjälp och den mer generella hantverkare.

Servicefinder har varit verksamma i ungefär fem år, men det är först på de senare åren som affärsmodellen har satt sig ordentligt. I och med att Schibsted klev in som ägare i augusti 2011 har verksamheten klivit in i en kraftig tillväxtfas och många av de initiala hönan/ägget-problemen är borta. Man har nu tillräckligt hög volym på både förfrågnings- och företagssidan för att hålla bägge parter nöjda och Vishal ser ljust på framtiden:

Hantverkare hos Servicefinder- Syftet med vår tjänst är att förenkla processen att hitta trygga och seriösa företag och vi vill alltid erbjuda smartare och enklare lösningar än vad marknaden erbjuder idag. Vi vill bryta det traditionella mönstret där kunden tvingas leta efter leverantörer, ringa runt och fråga om företag har tid och begära in offerter. Precis som vi säger i reklamen, vi är din kompis när det kommer till att hitta leverantörer, oavsett vad du behöver ha hjälp med. Vi hade en tillväxt på över 100% förra året och räknar med att fortsätta tillväxten i samma takt under innevarande år. Det ska vara lika självklart att gå till servicefinder.se för att hitta en hantverkare som det är att gå till blocket.se när man ska sälja en cykel.

Anledningen att man satsar på radioreklam är att det är ett kostnadseffektivt sätt att bygga varumärke. Vishal förklarar:

– Ingen av våra konkurrenter har gjort någon större satsning på radio och det handlar om att synas och höras mest. I samband med radiosatsningen kommer vi också att öka vår synlighet i andra medier, framför ökar vi vår satsning via Google.

Mycket talar för att det man kommer lyckas. Tillväxten är enastående och internt i bolaget så bubblar det fortfarande av entreprenörsanda, ett av bolagets fem värderingar. Att man nu går ut med den här massiva reklamsatsningen i SBS radio sammanfaller också med att man landat ett rikstäckande samarbete med mediagiganten Stampen. Sedan tidigare finns man förstås på flera platser inom Schibsted-nätverket. Du hittar idag Servicefinder och deras matchingsmotor på ett 40-tal tidningar och andra större webbsajter. Ibland under eget namn och ibland med whitelabel-lösningar som hos SVD Offert. För dig som kund innebär det bara fördelar, förfrågningarna hamnar på samma marknad – den med absolut flest aktiva företag.

Tillbaks till radioreklamen. Om du inte helt slår dövörat till så kommer du ha hört den på radio snart, men för dig som vill lyssna på några av versionerna så bjuder jag på dem här:

Den längsta versionen, allmän inledning (45 sek):

Något kortare för hantverkare (40 sek):

35 sekunder för elektriker:

30 sekunder för dig som behöver flytthjälp:

Texten i den långa allmänna versionen (45 sek):

- Vill du höra något smart kompis?
- Lämna en förfrågan på servicefinder.se och låt företagen kontakta dig istället!

- Lyssna här:

Är du trött å ringa runt för att få offerter, då har Servicefinder samlat landets experter: hemstäd, hantverkare eller jurist, flytthjälp, elektriker här finns allt javisst, att spara tid och pengar är ju alltid rätt. Servicefinder hjälper dig det blir lätt som en plätt. Det är gratis hos oss – servicefinder – få offerter från proffs – servicefinder – ja med servicefinder.se är det snabbt, enkelt, tryggt!

- Gör som över hundra tusen nöjda användare, gå in på servicefinder.se!

Hur kommer radiolyssnarna att ta emot budskapet? Att höra en reklamspott närmare 200 gånger i snitt kan nöta ut även de mest härdade reklamradioöron. Kan det bli för mycket av det goda? Vishal förklarar:

– Det är så all reklam fungerar. Det ska vara nästan lite jobbigt mycket för att det ska fastna. Radioreklam fungerar bäst när man har hög frekvens under lång tid. Vi har dessutom ganska många varianter av reklamen vilket bör ge den en lång livslängd. De mest framgångsrika varumärkena hörs så mycket att man sjunger radiolåten när man duschar.

Med start i morgon kommer reklamen att börja rulla och om några veckor kommer de flesta av oss att ha hört den. Många av oss ganska många gånger.

Vad tycker du om Servicefinders radioreklam? Lämna en kommentar!

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.