Home » Bingmert, ServiceFinder, Sökmotoroptimering

ServiceFinder – framtiden för hur man letar leverantörer

Submitted by on 26 januari, 2012 – 15:50No Comment

Jag tänkte egentligen inte blanda ihop min arbetsplats, Servicefinder Sverige AB, med min privata blogg här, men på sätt och vis blev jag tvingad. Någon har nämligen blivit uppringd av Servicefinder:s duktiga och därmed lite påstridiga telefonförsäljare och verkade tycka att jag kunde agera kundtjänst åt dem. Så man valde att hota mig – som jobbar på IT-avdelningen – med repressalier om ”vi” ringer igen. Tankefel, javisst, så låt mig därför berätta lite om incidenten och om varför den faktiskt är ett bevis för att du bör använda Servicefinder för att hitta dina leverantörer.

OBS – läs uppdateringen nedan under rubriken ”otur när de tänkte”.

Låt oss börja i den lite negativa änden av det hela. Någon hotade mig alltså anonymt med någon slags straff för att han (jag gissar ”han”) blivit uppringd av en av Servicefinders säljare. Man kan tycka att jag överdramatiserar hotet som sådant, allt personen i fråga säger är ju att ”SEO-straffet blir stort” om ServiceFinder ringer igen. Du hittar kommentaren och mitt svar under artikeln om hur man (troligen inte) tjänar pengar på bloggande. Artikeln är irrelevant, den nämner inte Servicefinder vid namn en enda gång och jag hade alltså fram tills då inte blandat ihop min arbetsplats med den här bloggen över huvud taget. Nu känner jag mig tvungen.Servicefinder är inte blandad med min privata blogg

Faktum är att om någon gör sig besväret att gå genom en anonymiseringstjänst (hidemyass.com), skriver ”SISTAVARNING” som signatur och framför ett hot om STRAFF, båda med stora bokstäver, så är det svårt att inte ta det personligt. Jag jobbar ju bland annat med SEO på Servicefinder, vilket den som framfört hotet uppenbarligen tagit reda på, så jag är onekligen en måltavla i hotet.

Det finns också andra omständigheter som gör situationen olustig. Detta har nyligen hänt:

Någon har länkspammat en negativ DN-artikel och en Flashback-tråd för sökfrasen ”servicefinder” i syfte att flytta upp dem i sökresultaten och därmed skada bolaget. Metoden är klassisk black-hat, man har spammat ut en stor mängd artiklar med bara blandade fraser och smugit in två länkar i dem. Man har också stulit innehåll från Servicefinders webbsajt och ompublicerat det i stort antal runt om nätet, med samma länkar. Flera Twitterkonton har använts för att pusha artiklarna och troligen har man kört någon vända med kommentarsspam osv för att backa upp spamartiklarna. Det är inte svårt, inte dyrt, och eftersom man inte behöver ta konsekvenserna av ett eventuellt straff (det får DN och Flashback göra) så riskerar man inget. Det är en slags sökmotorklotter som ingen är intresserad av. Det gynnar inte någon mer än möjligen ServiceFinders konkurrenter på kort sikt. På lång sikt blir effekten förmodligen den omvända, så långt har inte spammaren tänkt.

Jag personligen har fått mitt twitterkonto sönderspammat av followers. Jag har ingen aning om varför, men det sammanfaller tidsmässigt med ovanstående. Så hotet om ”SEO-straff” kan ju tyckas vara verkställt redan, eller så är det samma person som har för avsikt att försöka göra skadan större. Tilltaget är anmält till Google, vilket tyvärr kommer kunna slå tillbaks på DN och Flashback, det är ju de som är målet rent tekniskt. Men så långt har nog inte spammaren tänkt.

Uppdatering: otur när de tänkte

Det här är en uppdatering den 6:e februari. Någon har haft lite otur när de tänkte nämligen. För er som läst det här tidigare, eller har läst stycket här ovanför, så använder sig alltså angriparen av den något udda och otrevliga metoden att leta reda på negativa budskap kring Servicefinder och spammar sedan dessa sidor med blogginlägg och andra inlänkar. Tanken är att med gamla förlegade SEO-metoder (som tyvärr funkar i viss utsträckning – åtminstone på kort sikt), trycka upp dessa sidor i sökresultatet för sökningar på ”servicefinder” via Google.

Nu till oturen i tankebanorna: Denna ”någon” har fått för sig att det här inlägget också är ett negativt inlägg om Servicefinder och har spammat även den här sidan på samma sätt. Det här inlägget är inte negativt, det kan tyckas så vid en första anblick, men faktum är att jag verkligen gillar Servicefinder – det är en suverän tjänst och en mycket spännande arbetsplats. Att någon uppfattat våra säljare som påstridiga är ett bevis för att tjänsten fungerar. Vi skulle inte ha absolut flest aktiva företag inom tjänsteförmedlingssektorn om inte våra säljare var duktiga på att ansluta dem. Vi skulle inte erbjuda den absolut bästa förmedlingstjänsten för slutkonsumenter om vi inte hade flest och bäst företag anslutna. Det här vet våra konkurrenter och de är med all rätt livrädda för utvecklingen nu när Servicefinder har köpts upp av Schibsted och fått halva mediasverige på sin sida. Game over på den ”vita” sidan av marknadsföringen och det svarta som dyker upp blir dödsryckningarna.

Så – till dig som spammat upp även den här artikeln i sökresultaten – hur tänkte du där? Tänkte du att den till synes negativa rubriken (”honungsburken”) skulle avskräcka vanliga sunt tänkande människor från att använda den bästa tjänsten, bara för att du representerar någon annan eller av något personligt skäl inte själv är nöjd med den? Tänkte du att om man kan skrika högt om att Servicefinder har en del missnöjda leverantörer så skulle slutkonsumenten se det negativt? Vi står på konsumentens sida och vi kommer fortsätta att sålla ut de dåliga leverantörerna till förmån för de bra, så att kunderna får de svar de förtjänar.

Vi är in en marknad där vi gör slutkonsumenten en gratistjänst och tar betalt av leverantörerna. Det är en affärsmodell som är lite ovanlig och som per definition kommer dra till sig en del missnöje från leverantörerna. En del av dem lägger ut sin frustration på Reco och Rejta, en del av dem skriker i forum och en del av dem ansluter sig till gratisalternativ som fortfarande attraherar en del konsumenter som inte ännu hunnit förstå skillnaden. Störst är verkligen bäst ibland. Jämför med Blocket till exempel – flest konsumenter, flest annonser, störst chans att både få sälja och köpa till rätt pris. Likadant kommer det vara med Servicefinder inom en snar framtid, vi kommer vara det självklara valet när man ska hitta hantverkare, städhjälp eller vad det än kan vara inom tjänstesektorn. Du som spammat mig – ser du vad som hände där? Två relevanta länkar till Servicefinder, som med din hjälp får extra kraft. Tack!

Åter till det ursprungliga inlägget – om Servicefinders rykte sedan tidigare och hur det kom sig att jag faktiskt fick det här ”hotet” i min personliga blogg:

Servicefinders ansvar

Servicefinder har givetvis ett ansvar för sina kundrelationer och under det knappa år jag jobbat där har jag förstått att dessa relationer, framför allt tidigare, har varit ansträngda pga mindre lyckade avtalsvillkor och abonnemangstyper. De problemen är rättade, men man får naturligtvis sota för gamla synder ganska länge. Man växer inte med 100% på årsbasis utan att göra en del misstag och i dagens öppna IT-samhälle så blir kritiken offentlig och tar sig olika uttryck. Alla metoder är till synes inte helt ok.

För ett snabbt växande företag som Servicefinder kan listan över vem som vill skada bolaget göras lång; missnöjda kunder, omkörda konkurrenter, avslutade samarbetspartners – alla har incitament att försöka sätta käppar i hjulet. Det är ok till en gräns – jag köper anonym frihet att snacka skit i därför avsedda forum, det är ok av en journalist att belysa juridiska tveksamheter och kunderna får gärna göra som man bör göra om man är missnöjd. Man kan klaga direkt till företaget, sluta vara kund (lätt hos ServiceFinder numera), eller sprida sitt missnöje via lämpliga kanaler.

Min blogg är inte Servicefinders kundtjänst

Min personliga blogg är däremot inte ett sådant forum. Jag blandar inte ihop min yrkesroll med mitt privatliv. Mitt arbete är en stor del av mitt liv för all del, men jag är inte en officiell talesman för Servicefinder, inte rätt person att kontakta angående affärsförhållanden eller ringlistor. Jag jobbar med att göra Servicefinders webbtjänst bättre och lättare att hitta, det är allt. Internt jobbar alla på Servicefinder med att göra våra kunder nöjda och förbättra de sätt vi gör affärer på, men kontaktytan utåt är i första hand kundtjänst (08-653 00 00, vard 9-17, eller info@servicefinder.se) och i andra hand ledningen. Aldrig jag och aldrig här.

Om du trots allt vill kontakta mig på Servicefinder så går det bra att sätta mitt förnamn.efternamn@servicefinder.se så kommer det rätt. Du som så fegt framförde ditt hot anonymt till mig är välkommen att höra av dig också. Jag lovar att inte hänga ut ditt namn någonstans, jag vill bara hjälpa dig att slippa bli uppringd igen, om det faktiskt var vad du egentligen önskade.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.